Reading Comprehension
It’s an annual back-to-school routine. One morning you wave goodbye, and that ….1…. evening you’re burning the late-night oil in sympathy. In the race to improve educational standards, …2… are throwing the books at kids. Even elementary school students are complaining of homework ….3…… What’s a well-meaning parent to do?
As hard as it may be, sit back and chill, experts advise. Though you’ve got to get them to do it, by helping too much, or even examining ………4……… too carefully, you may keep them from doing it by themselves. “I wouldn’t advise a parent to check every ………5…….. assignment,” says psychologist, John Raymond, author Of Ending the Tough Homework. “There’s a ………6……… of appreciation for trial and error. Let your children ………7…….. the grade they deserve.”
Many experts believe parents should gently look over the work of younger children and ask them to rethink their ……..8…….. but “you don’t want them to feel it has to be ……..9………,” he says.
That’s not to say parents should ………10…….. homework – first, they should monitor how much homework their kids ……….11…….. Thirty minutes a day in the early elementary years and an hour in ………12…….. four, five and six is standard, says Raymond. For junior-high students it should be “….13….. more than an hour and a half,” and two for high-school students. If your child ….14…. has more homework than this, you may want to check with other parents and then talk to the teacher about……15…… assignment
1. | A. very | B. exact | C. right | D. usual |
2. | A. officials | B. parents | C. experts | D. schools |
3. | A. fatigue | B. confusion | C. duty | D. puzzle |
4. | A. questions | B. answers | C. standards | D. rules |
5. | A. single | B. piece | C. page | D. other |
6. | A. drop | B. short | C. cut | D. lack |
7. | A. acquire | B. earn | C. gather | D. reach |
8. | A. exercises | B. defects | C. mistakes | D. tests |
9. | A. perfect | B. better | C. unusual | D. complete |
10. | A. forget | B. refuse | C. miss | D. ignore |
11. | A. have | B. prepare | C. make | D. perform |
12. | A. classes | B. groups | C. grades | D. terms |
13. | A. about | B. no | C. much | D. few |
14. | A. previously | B. rarely | C. merely | D. consistently |
15. | A. finishing | B. lowering | C. reducing | D. declining |
เฉลย reading
1. a. very — very evening = ในเย็นนั้นเอง
2. b. school — โรงเรียนเป็นคนสั่งการบ้าน (โยนหนังสือ) ให้เด็ก
3. c. duty — เด็กต้องรับภาระการบ้าน (homeworkduty)
4. b. answers –การช่วยลูกมากเกินไปหรือตรวจทุกคำตอบจะทำให้เด็กไม่ได้ทำการบ้านเอง
5. a. single — single แปลว่า “เดี่ยว” single assignment ช่วยเน้นให้เห็นว่า ตรวจดูทุกงาน แต่ละชิ้นจริงๆ
6. a. drop — drop of appreciation เราใช้คำนี้ หมายถึง รสชาติของความซาบซึ้งใจ คือให้ เด็กได้รับรู้รสชาติของการลองผิดลองถูก
7. b. earn — ได้รับ ใช้กับเกรด หรือเงิน
8. c. mistake — พ่อแม่ควรให้ลูกได้ทบทวนข้อผิดพลาด( mistake)ใหม่
9. a. perfect –พ่อแม่ต้องไม่ทำให้ลูกรู้สึกว่าทุกอย่างต้องออกมาสมบูรณ์แบบ
10. d. ignore — แต่ถึงกระนั้นก็ไม่ใช่ว่าให้พ่อแม่ละเลยการบ้านของลูก
11. a. have –พ่อแม่ควรดูว่าลูกมีการบ้านเท่าไหร่
12. c. grade –grade four = ป.4
13. b. no — สำหรับชั้นมัธยมต้นควรทำการบ้านไม่เกิน1 ชั่วโมงครึ่ง (no more than)
14. d. consistently — ถ้าลูกใช้เวลาทำการบ้านมากกว่านี้อยู่เสมอๆ
15. c. reducing– ให้ปรึกษาผู้ปกครองคนอื่นและคุยกับครูเกี่ยวกับการลดการบ้าน Reading Comprehension
Conversation
1.Tina: How about a season ticket to the basketball games instead?
Nick: __________ You know what an avid basketball fan she is.
(1) She’d love that
(2) That’ll never do
(3) That’s ridiculous
(4) Basketball isn’t her cup of tea
Nick: __________ You know what an avid basketball fan she is.
(1) She’d love that
(2) That’ll never do
(3) That’s ridiculous
(4) Basketball isn’t her cup of tea
ทิน่า:แล้วตั๋วชมบาสเก็ตบอลฟดูกาลนี้ เป็นไง
นิค: __________ คุณก็รู้นี่นาว่าหล่อนเป็นแฟนบาสเก็ตบอล ที่เหนียวแน่นขนาดไหน
(1) หล่อนจะชอบมันมากเลย
(2) อันนั้นไม่มีทางดีพอหรอก
(3) อันนั้นมันน่าขำขัน
(4) บาสเก็ตบอลไม่ใช่สิ่งที่หล่อนชอบ
นิค: __________ คุณก็รู้นี่นาว่าหล่อนเป็นแฟนบาสเก็ตบอล ที่เหนียวแน่นขนาดไหน
(1) หล่อนจะชอบมันมากเลย
(2) อันนั้นไม่มีทางดีพอหรอก
(3) อันนั้นมันน่าขำขัน
(4) บาสเก็ตบอลไม่ใช่สิ่งที่หล่อนชอบ
ตอบ (1) She’s love that เพราะว่าหล่อนเป็นแฟนที่เหนียวแน่น ก็น่าจะชอบมาก
2.A: The state pension for old people is wholly inadequate.
B: __________. No one can live on 500 baht a month.
(1) I couldn’t agree more
(2) It should be O.K.
(3) I’m not sure
(4) Old people spend less money
(1) I couldn’t agree more
(2) It should be O.K.
(3) I’m not sure
(4) Old people spend less money
A: เบี้ยบำนาญสำหรับคนแก่มันไม่เพียงพอ
B: __________ ไม่มีใครสามารถอาศัยอยู่ด้วยเงิน 500 บาทต่อเดือน
(1) ฉันเห็นด้วยมากๆ (เห็นด้วยกว่านี้ไม่ได้แล้ว)
(2) มันน่าจะโอเคนะ
(3) ฉันไม่มั่นใจ
(4) คนแก่ใช้เงินน้อยลง
B: __________ ไม่มีใครสามารถอาศัยอยู่ด้วยเงิน 500 บาทต่อเดือน
(1) ฉันเห็นด้วยมากๆ (เห็นด้วยกว่านี้ไม่ได้แล้ว)
(2) มันน่าจะโอเคนะ
(3) ฉันไม่มั่นใจ
(4) คนแก่ใช้เงินน้อยลง
ตอบ (1) I couldn’t agree more เพราะ B เห็นด้วย ว่าไม่มีใครสามารถอยู่ด้วยเงิน 500 บาทต่อเดือน
3.Peter: Hi Jeff. Come in. Was it difficult to find my place?
Jeff: __________ You gave really good directions.
(1) How come?
(2) Yes, it was difficult.
(3) Where was it?
(4) Not at all.
(1) How come?
(2) Yes, it was difficult.
(3) Where was it?
(4) Not at all.
ปีเตอร์: สวัสดี เจฟ เข้ามาเลย มันยากไหมที่จะหาสถานที่ของฉัน
เจฟ: __________ คุณให้แผนที่ที่ดีมากๆ
(1) เป็นไปได้อย่างไร
(2) ใช่ มันยาก
(3) มันอยู่ที่ไหน
(4) ไม่เลย
เจฟ: __________ คุณให้แผนที่ที่ดีมากๆ
(1) เป็นไปได้อย่างไร
(2) ใช่ มันยาก
(3) มันอยู่ที่ไหน
(4) ไม่เลย
ตอบ (4) Not at all ค่ะ เพราะเขาพูดต่อว่า คุณให้แผนที่ที่ดีมากๆ
4.Man : Hi. Are we still on for tonight? (คืนนี้ยังไง ตกลงไปเปล่า?)
Woman : ....................................................
Man : Okay. See you at eight. (โอเค เจอกันสองทุ่มน้า)
1) You bet 2) If you say
Man : Okay. See you at eight. (โอเค เจอกันสองทุ่มน้า)
1) You bet 2) If you say
3) We turned if off 4) I’ll go to bed early
ตอบ : ถ้าสังเกตุคำตอบของ B ข้างล่างแสดงว่า A ต้องไปด้วย ดังนั้นจึงเลือกข้อ 1. You bet (ไปแน่จ๊ะ)
5.A woman calls her husband at his office and asks him if they can have dinner out.
He says: _____
1. Yes, shall we eat out?
2. I haven't decided yet.
3. I've never thought about it.
4. I'd love too, but my boss told me to do the OT tonight.
ตอบ: ข้อนี้ต้องตัดช้อยส์ข้อ 1 ทิ้ง เพราะภรรยาเป็นคนชวนเค้าออกไปทานข้าวเย็นด้วยกัน ไม่ใช่เค้าชวนภรรยา ตัดข้อ 2-3ทิ้งเนื่องจากเป็นคำตอบที่ไม่สามารถจบได้ภายในข้อนี้ เพราะทั้งคู่แปลว่ายังไม่ได้คิดไว้เลย ซึ่งเทคนิคในการทำข้อสอบ Conversation แบบ Situation ที่ต้องจบภายในข้อนี้ คำตอบควรบอกเลยว่าไปหรือไม่ไป ดังนั้นจึงต้องตอบข้อ 4 " ก็ดีนะ แต่เจ้านายชั้นให้ทำ OT คืนนี้
ที่มา http://blog.eduzones.com/nirvada/106990
Grammar
1. …………… does not circle around the earth was proven by Galileo.
1. Since the rest of the universe
2. As the rest of the universe
3. The rest of the universe
4. That the rest of the universe
เฉลยข้อ 4 คำอธิบาย
ประโยคนี้มีกริยา 2 ที่ คือ
does not circle
กับ was proven
จึงทำให้เรารู้ว่าประธาน คือ That clause (That + ประธาน + กริยา ……..)
กริยาแท้ คือ was proven
ซึ่ง That + the rest of the universe + does not circle ส่วนขยาย around the earth
does not circle
กับ was proven
จึงทำให้เรารู้ว่าประธาน คือ That clause (That + ประธาน + กริยา ……..)
กริยาแท้ คือ was proven
ซึ่ง That + the rest of the universe + does not circle ส่วนขยาย around the earth
2. Thomas Malthus claimed that disease, war, famine, and …………… act as checks on population growth.
1. moral restraining
2. moral restraint
3. morally restrain
4. by moral restraint
เฉลยข้อ 2 คำอธิบาย
“and” หน้า and เป็นคำนาม disease, war, famine หลัง and จึงเป็น restraint ซึ่งมี moral เป็น adjective ขยายวางไว้ข้างหน้า
claim (V) = เรียกร้อง, กล่าวอ้าง, ยืนยัน
disease (N) = โรค
famine (N) = ความอดอยาก
moral (adj.) = ที่เกี่ยวกับศีลธรรมและจริยธรรม
restraint (N) = การอดกลั้น, การห้ามปราม
act (V) = กระทำ, แสดง
1. moral restraining
2. moral restraint
3. morally restrain
4. by moral restraint
เฉลยข้อ 2 คำอธิบาย
“and” หน้า and เป็นคำนาม disease, war, famine หลัง and จึงเป็น restraint ซึ่งมี moral เป็น adjective ขยายวางไว้ข้างหน้า
claim (V) = เรียกร้อง, กล่าวอ้าง, ยืนยัน
disease (N) = โรค
famine (N) = ความอดอยาก
moral (adj.) = ที่เกี่ยวกับศีลธรรมและจริยธรรม
restraint (N) = การอดกลั้น, การห้ามปราม
act (V) = กระทำ, แสดง
3. …………… in 1607, Jamestown in Virginia was the first settlement in the New World.
1. Founded
2. It was founded
3. Founding
4. To be found
เฉลยข้อ 1 คำอธิบาย
ข้างหน้าเครื่องหมาย comma (,) ละประธาน Jamestown ไว้
และในที่นี้ Jamestown ถูกสร้าง / ถูกก่อตั้ง จึงใช้ Past Participle (V3) นั่นคือ Founded
found (V) = สร้าง, ก่อตั้ง
settlement (N) = การตั้งถิ่นฐาน / รกราก, ชุมชนเล็ก ๆ
1. Founded
2. It was founded
3. Founding
4. To be found
เฉลยข้อ 1 คำอธิบาย
ข้างหน้าเครื่องหมาย comma (,) ละประธาน Jamestown ไว้
และในที่นี้ Jamestown ถูกสร้าง / ถูกก่อตั้ง จึงใช้ Past Participle (V3) นั่นคือ Founded
found (V) = สร้าง, ก่อตั้ง
settlement (N) = การตั้งถิ่นฐาน / รกราก, ชุมชนเล็ก ๆ
4. Pheasants spend most of their time on the ground, ………….. many species perch in trees at night.
1. as well as
2. in spite of
3. because
4. although
เฉลยข้อ 4 คำอธิบาย
ข้างหน้าเครื่องหมาย comma (,) เป็น clause (ประธาน + กริยา)
หลังเครื่องหมายก็เป็น clause (ประธาน + กริยา) จึงต้องใช้คำเชื่อม
จึงตัดคำเชื่อม as well as เพราะ as well as เชื่อมคำนามกับคำนาม, เชื่อม adjective กับ adjective, เชื่อมกริยากับกริยา เช่น
She’s got a goat, as well as five cats and three dogs.
He’s clever as well as nice.
She works in television as well as writing children’s books.
I have to feed the animals as well as look after the children.
ตัดคำเชื่อม in spite of + คำนาม, กลุ่มคำนาม, กริยาเติม ing เช่น
We went out in spite of the rain.
In spite of having a headache, I enjoyed the film.
จึงเหลือคำเชื่อม because กับ although จึงต้องแปลความหมาย ในที่นี้แปลว่า “ไก่ฟ้าใช้เวลาส่วนมากบนพื้นดิน แม้ว่า หลาย ๆ สายพันธุ์เกาะต้นไม้ตอนกลางคืน”
คำตอบจึงใช้ although
1. as well as
2. in spite of
3. because
4. although
เฉลยข้อ 4 คำอธิบาย
ข้างหน้าเครื่องหมาย comma (,) เป็น clause (ประธาน + กริยา)
หลังเครื่องหมายก็เป็น clause (ประธาน + กริยา) จึงต้องใช้คำเชื่อม
จึงตัดคำเชื่อม as well as เพราะ as well as เชื่อมคำนามกับคำนาม, เชื่อม adjective กับ adjective, เชื่อมกริยากับกริยา เช่น
She’s got a goat, as well as five cats and three dogs.
He’s clever as well as nice.
She works in television as well as writing children’s books.
I have to feed the animals as well as look after the children.
ตัดคำเชื่อม in spite of + คำนาม, กลุ่มคำนาม, กริยาเติม ing เช่น
We went out in spite of the rain.
In spite of having a headache, I enjoyed the film.
จึงเหลือคำเชื่อม because กับ although จึงต้องแปลความหมาย ในที่นี้แปลว่า “ไก่ฟ้าใช้เวลาส่วนมากบนพื้นดิน แม้ว่า หลาย ๆ สายพันธุ์เกาะต้นไม้ตอนกลางคืน”
คำตอบจึงใช้ although
5. ……………. few species that live on the ground, most monkeys live in trees.
1. There are
2. A
3. Except for a
4. All but
เฉลยข้อ 3 คำอธิบาย
หลังเครื่องหมาย comma (,) เป็นประโยคสมบูรณ์ (ประธานคือ most monkeys กริยาคือ live ส่วนขยายคือ in trees)
ข้างหน้าเครื่องหมาย comma จึงเป็นส่วนขยายและแปลความหมาย “ยกเว้น 2-3 สายพันธุ์ที่อาศัยอยู่บนพื้นดิน ลิงส่วนมากอาศัยในต้นไม้”
ดังนั้นจึงใช้ Except for a
1. There are
2. A
3. Except for a
4. All but
เฉลยข้อ 3 คำอธิบาย
หลังเครื่องหมาย comma (,) เป็นประโยคสมบูรณ์ (ประธานคือ most monkeys กริยาคือ live ส่วนขยายคือ in trees)
ข้างหน้าเครื่องหมาย comma จึงเป็นส่วนขยายและแปลความหมาย “ยกเว้น 2-3 สายพันธุ์ที่อาศัยอยู่บนพื้นดิน ลิงส่วนมากอาศัยในต้นไม้”
ดังนั้นจึงใช้ Except for a
6. Dow Jones and Company, ……………, computers averages for each trading hour of every business day.
1. a financial publishing firm
2. is a financial publishing firm
3. that is a financial publishing firm
4. it is a financial publishing firm
เฉลยข้อ 1 คำอธิบาย
เมื่อเครื่องหมาย comma (,) เปิด-ปิด
ดังนั้นตรงส่วนกลางจึงเป็นส่วนขยาย
แต่ใช้ข้อ 3 ไม่ได้ เพราะในส่วนนี้ต้องใช้ relative pronoun “which” ไม่ใช่ “that”
จึงเหลือส่วนขยาย a financial publishing firm จึงถูกต้อง
1. a financial publishing firm
2. is a financial publishing firm
3. that is a financial publishing firm
4. it is a financial publishing firm
เฉลยข้อ 1 คำอธิบาย
เมื่อเครื่องหมาย comma (,) เปิด-ปิด
ดังนั้นตรงส่วนกลางจึงเป็นส่วนขยาย
แต่ใช้ข้อ 3 ไม่ได้ เพราะในส่วนนี้ต้องใช้ relative pronoun “which” ไม่ใช่ “that”
จึงเหลือส่วนขยาย a financial publishing firm จึงถูกต้อง
7. Scientists continue to speculate ………………. causes sunspots.
1. for what
2. what about
3. about what
4. whatever
เฉลยข้อ 3 คำอธิบาย
speculate + about และหลัง preposition เป็นคำนาม / กลุ่มคำนาม
นั่นคือ what causes sunspots
คำตอบจึงเป็น about what
1. for what
2. what about
3. about what
4. whatever
เฉลยข้อ 3 คำอธิบาย
speculate + about และหลัง preposition เป็นคำนาม / กลุ่มคำนาม
นั่นคือ what causes sunspots
คำตอบจึงเป็น about what
8. Nina Helenski, ………….. Russian woman to travel in space, participated in two space shuttle missions to launch communication satellites.
1. was first
2. the first
3. of the first
4. was the first of
เฉลยข้อ 2 คำอธิบาย
สังเกตเครื่องหมาย comma (,) เปิด-ปิด
ตรงส่วนกลางจึงเป็นส่วนขยาย จึงมักจะใช้ relative pronoun
แต่ถ้าละ relative pronoun ก็จะไม่ใช้กริยาเต็มรูปแบบ
ตรงนี้จึงไม่ใช้ was และในที่นี้แปลว่า ผู้หญิงชาวรัสเซียคนแรก จึงใช้ the first
1. was first
2. the first
3. of the first
4. was the first of
เฉลยข้อ 2 คำอธิบาย
สังเกตเครื่องหมาย comma (,) เปิด-ปิด
ตรงส่วนกลางจึงเป็นส่วนขยาย จึงมักจะใช้ relative pronoun
แต่ถ้าละ relative pronoun ก็จะไม่ใช้กริยาเต็มรูปแบบ
ตรงนี้จึงไม่ใช้ was และในที่นี้แปลว่า ผู้หญิงชาวรัสเซียคนแรก จึงใช้ the first
9. There is often disagreement as to ……………… was the better Shakespearean actor, Maurice Evans or John Gieluud.
1. whose
2. who
3. whom
4. what
เฉลยข้อ 2 คำอธิบาย
“as to” เป็น preposition แปลว่า “เกี่ยวกับ”
หลัง preposition เป็นคำนาม / กลุ่มคำนาม (นั่นก็คือ wh-clause)
ในที่นี้แปลว่า “เกี่ยวกับใครเป็นนักแสดงที่เกี่ยวกับเชคสเปียร์ดีกว่ากัน Maurice Evans หรือ John Gieland”
ดังนั้นจึงใช้ “who”
disagreement (n) = ความไม่เห็นด้วย, สิ่งที่เห็นไม่ตรงกัน
1. whose
2. who
3. whom
4. what
เฉลยข้อ 2 คำอธิบาย
“as to” เป็น preposition แปลว่า “เกี่ยวกับ”
หลัง preposition เป็นคำนาม / กลุ่มคำนาม (นั่นก็คือ wh-clause)
ในที่นี้แปลว่า “เกี่ยวกับใครเป็นนักแสดงที่เกี่ยวกับเชคสเปียร์ดีกว่ากัน Maurice Evans หรือ John Gieland”
ดังนั้นจึงใช้ “who”
disagreement (n) = ความไม่เห็นด้วย, สิ่งที่เห็นไม่ตรงกัน
10. …………… beaver can make a tree fall wherever it wants to is untrue.
1. Although
2. That a
3. A
4. Because
เฉลยข้อ 2 คำอธิบาย
สังเกตมีกริยา can make, wants และ is โดยไม่มีเครื่องหมายมาคั่น
จึงมองเห็นว่า can make เป็นกริยาของ beaver
ส่วน wants เป็นกริยาของ it ที่อยู่หลัง wherever
ส่วน is ต้องหาประธานโดยดูองค์ประกอบจากตัวเลือก
จึงทำให้เรารู้ว่า That-clause เป็นประธานของกริยา is นั่นเอง
(That + ประธาน คือ a beaver + กริยา คือ can make ส่วนขยาย a tree fall wherever it wants to) ดังนั้นคำตอบจึงเป็น That a
1. Although
2. That a
3. A
4. Because
เฉลยข้อ 2 คำอธิบาย
สังเกตมีกริยา can make, wants และ is โดยไม่มีเครื่องหมายมาคั่น
จึงมองเห็นว่า can make เป็นกริยาของ beaver
ส่วน wants เป็นกริยาของ it ที่อยู่หลัง wherever
ส่วน is ต้องหาประธานโดยดูองค์ประกอบจากตัวเลือก
จึงทำให้เรารู้ว่า That-clause เป็นประธานของกริยา is นั่นเอง
(That + ประธาน คือ a beaver + กริยา คือ can make ส่วนขยาย a tree fall wherever it wants to) ดังนั้นคำตอบจึงเป็น That a
https://grammar2015site.wordpress.com/แบบฝึกหัด/
Test O-net
Greeting with a "Wai"
Greeting with a "Wai"
"Sawasdi" is the Thai word of greeting. It is usually accompanied by a "wai," which is made by pressing the two palms together. The palms are then raised atvarious levels depending on the seniority of the person one is greeting.
The "wai" originated in India, but the Indians keep their "wai" to just one level. The Thaisrefined it, resulting in four levels of "wai"
To pay respect to monks, the pressed palms are raised to the forehead, with the tips of the thumbs resting precisely between the two eyebrows and the fingers touching only the tip of the hair.
The middle of the face is where palms rest when we pay respect to our parents, teachers, and other elderly people we highly regard. The tips of the thumbs touch the tip of the nose while the tips of the index fingers rest between the eye brows.
To greet people in general, the palms are lowered to the lower part of the face, with the tips of the thumbs touching the chin and the tips of the index fingers touching the tip of the nose.
To greet our equals, there is no need to bow the head, we simply raise the palms slightly in front of us.
It is a convention that a greeting must be returned. So we reciprocate with the pressed palms raised slightly at the level of the chest with a bowed head.
1.What is "sawasdi"?
1. A word of thanking someone
2. A word of greeting
3. An expression of letting out emotion
4. An exclamation
2.When did the "wai" come from?
1. China
2. Japan
3. Laos
4. India
3.How many levels of the Thai "wai" are there?
1. 1
2. 2
3. 3
4. 4
4.When you're greeted by someone it is necessary that ___.
1. you return the greeting
2. you pay no attention to it
3. someone smiles at you
4. you just walk away
5.How is a "wai" made?
1. Pressing two palms together
2. Bowing your head
3. Waving your right hand
4. Shaking hands
เฉลย
1. What is "sawasdi"?
1. A word of thanking someone
[2.] A word of greeting
3. An expression of letting out emotion
4. An exclamation
1. A word of thanking someone
[2.] A word of greeting
3. An expression of letting out emotion
4. An exclamation
2. When did the "wai" come from?
1. China
2. Japan
3. Laos
[4.] India
1. China
2. Japan
3. Laos
[4.] India
3. How many levels of the Thai "wai" are there?
1. 1
2. 2
[3.] 3
4. 4
1. 1
2. 2
[3.] 3
4. 4
4. When you're greeted by someone it is necessary that you return the greeting.
[1.] you return the greeting
2. you pay no attention to it
3. someone smiles at you
4. you just walk away
[1.] you return the greeting
2. you pay no attention to it
3. someone smiles at you
4. you just walk away
5. How is a "wai" made?
[1.] Pressing two palms together
2. Bowing your head
3. Waving your right hand
4. Shaking hands
[1.] Pressing two palms together
2. Bowing your head
3. Waving your right hand
4. Shaking hands
ไม่มีความคิดเห็น:
แสดงความคิดเห็น